KUKA
KIRSI ?

Olen Sibelius-Akatemiasta, Suomen ainoasta musiikkiyliopistosta, valmistunut poikkihuilisti, musiikin maisteri. Poikkihuilun A-tutkinnon, diplomin, suoritin 2002 arvosanalla erinomainen, kuten myös sivuainetutkinnon traversossa. Tämän jälkeen suoritin vielä Instrumenttiopettajan pedagogiset opinnot, Cum Laude Approbatur (35ov.). Nekin arvosanalla erinomainen. Opiskelin myös Hampurissa lukukauden Hochschule fuer Musik und Theaterissa arvostetun huilutaiteilijan ja -pedagogin, Mosche Aron Epsteinin johdolla.
Olen toiminut orkesterimuusikkona, kamarimuusikkona, solistina sekä säveltänyt mm. teatterimusiikkia. Opetusta olen antanut yli 15 vuotta. Olen toiminut myös luokanopettajana sekä koulun musiikinopettajana, joten olen nähnyt ja saanut kokemusta opetustyöstä myös isoissa luokkaryhmissä. Työ on herättänyt pohtimaan yksityisen soitonopetuksen etuja lapsen kehitykselle laajemminkin. Rakastan tätä työtä ja sen tuomia haasteita.
Aloitin itse huilunsoiton 11-vuotiaana ja opiskelin myös pianonsoittoa. Sävellän ja tuotan näyttämömusiikkia sekä ohjaan ja näyttelen harrastajateattereissa. Esiinnyn erilaisissa tilaisuuksissa Duo Kohtaus -nimisessä kokoonpanossa, jonka ohjelmistoon kuuluu huilu-kitaramusiikin lisäksi runonlausuntaa, omaa laulutuotantoa ja minimusiikkinäytelmiä. Olen myös ohjannut ilmaisutaito- ja musisointikerhoa sekä lasten kuoroa.


TAVOITTEENI
OPETUKSESSA
Kirjoitan tässä soitonopetuksesta täysin omasta kokemuksestani ja ajattelumaailmastani käsin, enkä yleisesti soitonopetuksesta, sillä jokaisella on oma tyylinsä ja keinonsa opettaa ja tässä yritän antaa kuvaa omasta opetuksestani ja arvoista, joita pidän siinä tärkeinä.
Soittaminen harrastuksena antaa paljon. On ilahduttavaa huomata, kuinka erilaiset ihmiset saavat siitä lisää iloa elämäänsä. Kun opetus lähtee oppilaan omista lähtökohdista oppijana, arvostaen hänen omaa persoonaansa, on musiikkiharrastuksen vaikutus laajempi kuin pelkkä soittotekniikan oppiminen ja musiikin tuntemuksen lisääntyminen.
Tärkeä osa-alue opetuksessani on itse oppimisprosessi ja sitä kautta edistymisen oppilaalle tuomat onnistumisen kokemukset, jotka taas vahvistavat oppijan itsetuntoa sekä varmuutta. Kun on kyse luovasta aineesta, kuten musiikki, tähtään opetuksellani myös siihen, että oppilas joutuu itsekin pohtimaan esim. tulkintaan liittyviä kysymyksiä kokeillen ja analysoiden. Taustalla tietenkin on oma osaamiseni, musiikin tuntemukseni ja vanhat traditiot, mutta pyrin välttämään yhtä ainoata oikeaa tulkintatapaa. Näin soittaja alkaa löytää omaa persoonaansa musiikkiinsa ja uskaltaa ilmaista näin itseään.
Jokaisella meistä on musiikissa omat vahvuutemme ja heikkoutemme. Tehtäväni tunneilla on löytää työskentelytapoja, joiden avulla oppilas voi vahvistaa heikkoja musiikillisia osa-alueitaan ja nauttia vahvemmista puolistaan.
Pyrin tuomaan esille myös soittamiseen ja musiikkiin liittyviä yleissivistäviä asioita, kuten ihmisen anatomiaan (liittyen esim. hengittämiseen, lihaksiin), yleiseen historiaan ( Esim. Preussin kuningas Fredrik II Suuri oli intohimoinen huilisti ja työllisti useita muusikkoja ja säveltäjiä).
VIIME AIKAISIA TÖITÄNI

Teatteritoiminta

Sävellystyöt

- Järvenpään teatteri: Lemmenlakko, 2004-2005, Todellinen prinsessa, 2010
- Jokelanseudun Latoteatteri: Sydänten kapina, 2005, Kuninkaantie, 2006, Hella ja Sulo, 2007, Jumalten keinu, 2008, Seiväsmatka, 2009, Impin laulu, 2010. Kekkonen, 2011, Rauhallinen juhannus, 2012 . Jokelanseudun Lastenteatteri: Tuhkimo, 2006, Kadonnut unityyny, 2002.
- Mikä Mikä Teatteri: Kuuden naisen loukussa, 2011.
- Teatterikuume: Koko, Konkka, Ronkka ja Rusina, 2012

Ohjaustyöt

- Ohjaustyö Jokelanseudun lastenteatterille, 2002
- Henkilöohjaus Latoteatterin näytelmään Impin laulu, 2010
- Ohjaustyö Pekka ja susi -musiikkisatuun, 2011, Keskisen Uudenmaan Musiikkiopisto
- Ohjaus Latoteatterin näytelmään Kekkonen, 2011
- Ohjaus Latoteatterin näytelmään Rauhallinen juhannus (kesä 2012)
- Ohjaus Teatterikuumeelle näytelmään Koko, Konkka, Ronkka ja Rusina (10/2012)
- Musiikkikohtausten harjoitusta Koskenniskan kesäteatterille, 2009, 2010
- Arolan koulun juhlien suunnittelu, toteutus ja musiikkivalmennus, 2008-2009, 2012
- Duo Kohtaus: minimusiikkinäytelmä Rakkauden kiertokulku (käsikirjoitus ja ohjaus)

Muu taiteellinen toiminta

- Duo Kohtaus, huilu-kitara -kokoonpano käsittäen minimusiikkiteatteria ja musiikkia
- Huiluesitykset (poikkihuilu, nokkahuilu, tinapilli) erilaisissa tilaisuuksissa
- Runonlausuntaa
- Omaa laulutuotantoa